De volgende velden zijn niet correct: 

(?)
(?)
Zoeken

Een lekke band repareren/Een wiel verwisselen

1 - Is reparatie mogelijk?

Als u een lekke band hebt, moet u eerst bekijken waar het lek zich bevindt om te weten of het wel of niet gerepareerd kan worden.

U kunt dit beter door een professional laten doen. Maar een aantal criteria zijn doorslaggevend.

Een band kan gerepareerd worden:

  • Als het geen RunFlat-band is,
  • Als de buitenkant van de band niet aanzienlijk versleten is (normaal of abnormaal), en geen sporen van vouwen of metalen of stoffen vezels te zien zijn,
  • Als de scheur zich bevindt op het loopvlak van banden met een snelheidsindex en minder dan 6 mm groot is,
  • Als de bevestigingszone aan de velg niet beschadigd is,
  • Als de scheur niet te wijten is aan een schok of een snijdend voorwerp,
  • Als de band niet minder dan 24 uur eerder met een spuitbus gerepareerd is,
  • Als de binnenkant van de band niet beschadigd is (marmeringen of ‘bandpoeder’)

Coup de trottoir- Trottoirband

2 - De verschillende reparatiemethodes

A - De spuitbus tegen lekke banden:

Om een lekke band te repareren, leegt u eenvoudig de spuitbus erin. Het schuim verstopt het lek. Daarna moet u de band opnieuw oppompen met een compressor. Het materiaal moet in goede staat zijn: compressor, sigarenaansteker en einde gebruiksdatum van de spuitbus. Als het voorwerp dat het lek heeft veroorzaakt, verwijderd is en de band goed is opgepompt voordat u verder rijdt, kan deze reparatie definitief zijn. Het wordt echter om veiligheidsredenen aangeraden om de band te vervangen en vooral om deze aan een professional te laten zien.

B - Reparaties van buitenaf:

Met behulp van een speciale set vergroot u het lek en maakt het rond voordat u er een rubberen lont met lijm in aanbrengt. U snijdt vervolgens het uitstekende gedeelte af. Deze techniek is snel en voordelig, en ideaal voor motorrijders omdat de band niet gedemonteerd heeft te worden.

Reparatieset

Complete, onmisbare set met lonten om uw banden snel en eenvoudig te repareren. Deze reparatieset voor banden bevat: 3 lange lonten, 1 tube speciale vulkaniseringslijm, 5 plakkers ...

Kit de réparation pour pneu

C - Reparaties van binnenaf:

Dit is de meest betrouwbare techniek, maar hiervoor is een nauwkeurig onderzoek van de binnenkant van de band nodig dat door een professional moet worden uitgevoerd. Hiertoe gebruiken we een plakker in de vorm van een paddenstoel. De steel kan verschillende afmetingen hebben en stopt het lek dicht. De hoed verzorgt de lekdichtheid en maakt uitwerping van de steel door middelpuntvliedende kracht onmogelijk.

Er bestaan andere oplossingen, maar deze zijn duur en vereisen specifieke gereedschappen. Ze worden dan ook niet vaak gebruikt.

Réparation

3 - Als reparatie niet mogelijk is - het wiel verwisselen

Als een band niet gerepareerd kan worden, moet deze met een reparatieset gerepareerd worden of vervangen worden door een reservewiel in afwachting van een bezoek aan een professionele garagehouder.

A - De omgeving beveiligen

In eerste instantie moet u zich ervan verzekeren dat u geen ongeval kunt veroorzaken door de auto duidelijk aan te geven met de gevarendriehoek. Deze moet minstens 30 meter voor de auto geplaatst worden. U moet ook het reflectievest aantrekken.

Vervolgens moet u controleren dat de ondergrond stabiel is, de handrem aantrekken en de eerste versnelling inschakelen (voor mechanische versnellingsbakken) of ‘Parking’ selecteren (voor automaten).

Sécurisation du périmètre

B - De krik en het reservewiel

De krik en het reservewiel worden gewoonlijk in de kofferbak opgeslagen maar kunnen zich ook onder de auto bevinden.

De krik is een metalen voorwerp in de vorm van een ruit, met een schroef zonder einde in het midden waarmee u de auto gaat opheffen. Hij wordt met een gelaste metalen poot op de grond geplaatst terwijl een ring aan het uiteinde van de schroef zonder eind het mogelijk maakt er een sleutel door te steken waarmee u kunt draaien en zo de auto kunt heffen of laten dalen.

C - De krik correct plaatsen

Aan elke kant van de auto, aan de onderkant, ziet u een kleine inkeping die door de fabrikant is voorzien om de krik op een veilige manier te plaatsen. De carrosserie is op deze plaats verstevigd. De krik moet op deze plaatsen geïnstalleerd worden.

D - De bouten losdraaien en het wiel verwijderen

Voordat u de auto opkrikt, moet u de bouten van het wiel losdraaien. Op sommige auto’s moeten de wieldoppen met een schroevendraaier verwijderd worden om toegang te krijgen tot de bouten.

Het is handig als u over een sleutel in kruisvorm beschikt om meer kracht te kunnen zetten bij het losdraaien. U kunt even met de voet helpen om de bout los te wrikken en moet ze vervolgens losdraaien zonder ze geheel te verwijderen.

Nadat u de auto met de krik hebt opgeheven, verwijdert u de bouten om het wiel te verwijderen.

https://static.allopneus.com/images/conseil_tech/tc4_pneu_desserrage.jpg

E - Het nieuwe wiel monteren

Als u de lekke band hebt verwijderd, kunt u het reservewiel plaatsen door de pinnen tegenover de gaten in de velg te houden. Dankzij een kleine veiligheidsvoorziening kunt u het wiel correct plaatsen. Dit moet zonder forceren plaatsvinden.

F - De bouten met de hand aandraaien en de auto laten dalen

Als het reservewiel gemonteerd is, kunt u de bouten weer met de sleutel aandraaien. Vergeet niet de krik en de lekke band weer mee te nemen.

Te weten:

Als de band niet gerepareerd kan worden, moet u het wiel door een nieuw wiel vervangen. Als het verschil in profieldiepte tussen de beschadigde band (die u gaat verwisselen) en de andere band op dezelfde as groter is dan 5 mm, moet u beide banden door nieuwe banden vervangen. Let op, 5 mm is het absolute maximum, er wordt echt aanbevolen om de beide banden te vervangen vanaf 2,5 mm verschil.

Wees voorzichtig en denk er aan om de bandenspanning regelmatig te controleren, ook die van het reservewiel of indien van toepassing een reparatieset aan te schaffen.