De volgende velden zijn niet correct: 

(?)
(?)
Zoeken

Europees label op de banden

Net als vele producten (kleine huishoudelijke apparatuur, auto’s, onroerend goed) moeten ook banden een verplicht prestatielabel bezitten sinds 1 november 2012*.

Wat moet u weten

Wij hebben op deze pagina alle informatie verzameld die u nodig hebt om deze nieuwe labels te kunnen lezen en begrijpen. De codes, de wettelijke referenties, de grenzen en andere informatiebronnen. Zo zult u nooit meer op goed geluk banden kopen.

Etiquetage pneus

Hoe moet u het label lezen?

Etiquetage pneus carburant

Brandstofverbruik

Er zijn 7 klassen, van A (de meest zuinige) tot G (de minst zuinige). Klasse D wordt niet gebruikt.

Het verschil in brandstofverbruik voor banden van klasse A en klasse G kan 7,5% bedragen.

Etiquetage pneus adhérence

Remmen op een natte ondergrond

Dit is het enige veiligheidscriterium op het nieuwe label.

Remmen op een natte ondergrond (bij 80 km/u) en niet de wegligging wordt hier beoordeeld.

Klasse D en G worden niet gebruikt.

Etiquetage pneus bruit

Rolgeluid buiten

Dit criterium meet het buitengeluid van de banden. Het doel van de wetgever is de strijd tegen geluidsoverlast voor omwonenden. In geen geval betreft het hier het geluid dat in de auto te horen is. Het geluid wordt uitgedrukt in decibel (dB) in 3 geluidsniveaus die afhankelijk zijn van de afmeting van de banden.

Wat zegt de wet

Dit nieuwe Europese bandenlabel heeft een drievoudig doel.
Enerzijds stelt dit label de gebruikers in staat om hun banden eenvoudiger te kiezen en te vergelijken, op objectieve criteria.
Anderzijds streeft dit label naar minder belasting voor het milieu (door de aanduiding van het brandstofverbruik en de geluidsoverlast). Uiteindelijk houdt dit label ook rekening met het veiligheidsaspect voor de weggebruikers.

Voor welke type banden is dit label verplicht?

Het label is vanaf 1 november 2012 verplicht voor banden die gemaakt zijn na 1 juli 2012.

De banden waarop deze wet betrekking heeft, zijn:

  • Banden van klasse 1: Banden voor personenauto’s
  • Banden van klasse 2: Banden voor lichte bedrijfsauto’s
  • Banden van klasse 3: Banden voor zware bedrijfsauto’s

Banden waarop deze wet niet van toepassing is:

Banden voor motoren, quads, gecoverde banden, professionele off-roadbanden, banden die ontworpen zijn om uitsluitend gemonteerd te worden op auto’s waarvoor het eerste kentekenbewijs is afgegeven voor 1 oktober 1990, tijdelijke noodbanden, banden met een snelheidsindex lager dan 80 km/u, banden met een nominale velgdiameter gelijk aan 254 mm of lager of gelijk aan 635 mm of hoger, banden uitgerust met extra voorzieningen om de trekkracht te verhogen, zoals spijkerbanden, banden die uitsluitend ontworpen zijn om gemonteerd te worden op auto’s die uitsluitend voorzien zijn voor autoraces.

De grenzen

Dit nieuwe label biedt interessante informatie voor de automobilist, maar deze 3 criteria zijn bij lange na niet voldoende om de banden te kiezen die het beste bij uw behoeften aansluiten.

Met vele belangrijke criteria wordt geen rekening gehouden

Terwijl het Europese label voor de beoordeling van banden 3 criteria gebruikt (waarvan 1 veiligheidscriterium), gebruiken wij bij Allopneus 8 beoordelingscriteria. De fabrikanten zelf gebruiken vaak meer dan 15 meetcriteria om hun nieuwe modellen te testen.

De lijst van ontbrekende criteria is lang, maar wij kunnen de voornaamste hiervan voor de automobilist noemen:

  • de levensduur
  • de wegligging op een droge en natte ondergrond
  • de stabiliteit op een droge en natte ondergrond
  • remmen op een droge ondergrond
  • weerstand tegen aquaplaning
  • comfort
  • geluid (in de auto)

Het geval van winterbanden

Wees niet verbaasd als u constateert dat de beoordelingen van winterbanden vaak lager zijn. Deze banden zijn speciaal ontworpen om uw veiligheid te verhogen (remmen, trekkracht, wegligging ...) in winterse omstandigheden: bij lage temperaturen (onder +7 °C), bij sneeuw en gesmolten sneeuw, bij ijzel en rijp. Klassieke banden zijn niet ontworpen voor dergelijke omstandigheden.

De doelstellingen van de wetgever zijn prijzenswaardig, maar de verhoogde veiligheid die winterbanden bieden rechtvaardigen ruimschoots de verschillen in beoordeling die op het Europese bandenlabel geconstateerd worden.