De volgende velden zijn niet correct: 

(?)
(?)
Zoeken

Hoe monteert u banden?

1 - Banden demonteren en monteren - dat is werk voor een professional.

Montage de pneu

Het is belangrijk om het monteren, demonteren, opblazen en uitlijnen van banden aan professionals toe te vertrouwen. Er zijn namelijk specifiek gereedschap en specifieke kwalificaties voor nodig om essentiële regels te respecteren.

  • De wettelijke regels maar ook de regels van de autoconstructeur moeten elke keer gerespecteerd worden. Structuur, afmetingen, snelheidscode, draagvermogen, categorie personenauto of busje, met al deze criteria moet rekening worden gehouden en aan al deze criteria moet ook worden voldaan.

  • Voor elke interventie moet de monteur de buitenkant en de binnenkant van de band bekijken.

  • De professional moet de procedures voor het monteren, demonteren, uitlijnen en opblazen van de band volgen en stelselmatig het ventiel vervangen.

  • Hij moet rekening houden met de montage-instructies op de zijkant van de banden, zoals de draairichting of de montagerichting.

  • Hij moet de aanbevolen gebruiksspanning van de autoconstructeur, de bandenfabrikant of de professionele voorbereider respecteren.

  • Bovendien moet hij de bijzonderheden van bepaalde specifieke banden kennen en toepassen (thuiskombanden ...).

Plaatsen van de banden tijdens het monteren

Voor een betere wegligging in bochten en meer veiligheid in moeilijke situaties, bij hard remmen, een korte bocht, met name op een natte ondergrond, is het beter om onafhankelijk van het type auto op de achteras nieuwe (of minder versleten) banden te monteren.

Belang van het uitlijnen

Door goed uitlijnen worden de banden beschermd en wordt voortijdige mechanische slijtage voorkomen, terwijl het rijcomfort verbeterd wordt. Slecht uitgelijnde banden kunnen trillingen veroorzaken, goed uitgelijnde banden beperken trillingen omdat het gewicht gelijkmatiger wordt verdeeld.

Te weten:

Voorbanden slijten gewoonlijk sneller dan achterbanden, met name op auto’s met voorwielaandrijving (dat zijn de meeste auto’s momenteel).

Equilibrage pneu

Ventiel vervangen bij het monteren

Het ventiel draagt bij aan de lekdichtheid van de band en daarmee aan de levensduur ervan en aan uw veiligheid. Elke keer dat u uw banden vervangt, moet ook het ventiel vervangen worden  (behalve als uw auto is uitgerust met elektronische ventielen, zie uitleg verderop). Als een auto 100 km/u rijdt, ondergaat het ventiel een middelpuntvliedende kracht van 1,7 kg (dat is gelijk aan een volle waterfles).
Let op: een elektronisch ventiel hoeft niet stelselmatig vervangen te worden. Dit is van aluminium of staal en heeft dus meer weerstand. U moet er echter wel op letten dat het niet roest, bovendien hebben ze een levensduur van ongeveer 5 tot 10 jaar (batterij leeg).

Belang van de geometrie en het parallellisme

Om onregelmatige en voortijdige slijtage van uw banden te voorkomen, is het uiterst belangrijk om de geometrie van de auto (toespoor, wielvlucht) en het parallellisme van de voor- en achteras te controleren.

2 - De bandenspanning

Waarom moet de bandenspanning gecontroleerd worden?

Een goede spanning zorgt voor een optimale veiligheid en een goede levensduur. Om de spanning te controleren, is het beter dat de banden minstens 2 uur stil hebben gestaan of langzaam (3 km) gereden hebben. Als de spanning warm gecontroleerd wordt, moet u 0,3 bar aan de aanbevolen spanning toevoegen.

Wanneer moet de bandenspanning gecontroleerd worden?

De bandenspanning moet minstens eenmaal per maand en voor elke lange rit gecontroleerd worden. Als de spanning niet overeenkomt met de door de fabrikant aanbevolen spanning, moet deze afwijking onmiddellijk gecorrigeerd worden.

Te weten:

Ook bij met stikstof gevulde banden moet de spanning regelmatig gecontroleerd worden. Vergeet niet om ook de spanning van het reservewiel te controleren.

Pression pneuValve pneu

Wat is de juiste spanning?

De ideale spanning is de spanning die zowel door de fabrikant van de band en de constructeur van de auto wordt aanbevolen. Deze staat aangegeven in de gebruikshandleiding van de auto of op een sticker in de auto (gewoonlijk op het portier, in het handschoenenvakje of in het benzinedeksel).

Welke spanning voor winterbanden?

De spanning is niet hetzelfde bij een andere omgevingstemperatuur. Hoe lager de temperatuur, hoe lager de spanning. De spanning is dus gewoonlijk lager in de winter. Om dit verschil te compenseren en zeker de weten dat uw winterbanden de goede spanning hebben, voegt u 0,2 bar (koud) toe aan de gewone gebruiksspanning.

Jump start-compressor

Polyvalent 4 in 1, compressor,  starter, neonverlichting
Aansluiten op sigarettenaansteker 12V, oplader op netspanning 220V
en manometer voor de luchtdruk.

Compresseur Jump start

Spanning en levensduur van de band

Een niet voldoende opgeblazen band (-20%) heeft een kilometerrendement dat 30% lager is (vooral bij rijden met een sterke correctie). Een te hard opgeblazen band kan sneller slijten, met name op het midden van het loopvlak.

Inrijden

Na het monteren van de banden moet een inrijperiode gerespecteerd worden door de eerste 200-300 km langzamer te rijden.

Te weten:

Veel bandenverkopers bieden een passende opslagservice voor uw banden tegen aantrekkelijke tarieven.