De volgende velden zijn niet correct: 

(?)
(?)
Zoeken

Welke banden voor welk seizoen

1. Zomer/vierseizoenen

Moderne zomerbanden hebben weinig diepe profielen om stil, comfortabel rijden te bevorderen. Het contactoppervlakte met de ondergrond is optimaal om de wegligging te verbeteren en slijtage te verminderen. Een netwerk van brede groeven in de lengterichting en diagonale groeven zorgen voor de afvoer van water op een nat wegdek.

Het gebruikte type rubber wordt hard door koude en verliest een gedeelte van zijn grip onder +7 °C. Net als alle andere banden, moeten deze banden om veiligheidsredenen regelmatig gecontroleerd worden.

Voordelen van zomerbanden:

  • ze bieden een perfecte hechting op een droge ondergrond
  • ze hebben een bijzonder lange levensduur

 

De  ‘vierseizoenenband’ (of ‘all season’-band) is een praktische alternatieve oplossing waarmee het hele jaar gereden kan worden zonder de banden te verwisselen. Dit is een algemene band die een uitstekende veelzijdigheid biedt, met name in streken met weinig of geen sneeuwval. De prestatie van deze band op droge grond is echter minder dan die van de zomerband, en de prestatie op sneeuw en/of bij lage temperaturen is minder goed dan die van winterbanden. 

2. WINTER

A - Klassieke winterbanden (met lamellen)

In een extreem klimaat, op beijzelde, natte of besneeuwde wegen en bij zeer lage temperaturen (onder +7 °C) vermindert de prestatie van banden en zijn ze minder veilig. In de koude maanden, tussen november en maart, is het dan ook beter om de auto uit te rusten met winterbanden.

Let op:

winterbanden mogen niet verward worden met sneeuwbanden: winterbanden zijn polyvalent, sneeuwbanden bieden vooral op sneeuw een goed resultaat. Deze laatste categorie wordt tegenwoordig Nordic genoemd)

 

Moderne winterbanden onderscheiden zich door 2 essentiële kenmerken:

  • Een uitgesneden profiel met blokken met vele lamellen: deze bieden een mes-effect om de grip te verbeteren op een glad wegdek. Het dichte groevennetwerk verbetert de afvoer van water of sneeuw.
  • Een specifiek type rubber dat zijn hechtende vermogen niet verliest bij koude en een bijzonder veiligheidsniveau biedt onder +7 °C.

De veelzijdigheid van deze banden is momentele uitzonderlijk en zorgt ervoor dat ze doeltreffend zijn in slechte weersomstandigheden en tegelijkertijd stilte, comfort en veiligheid bieden.

De nieuwste generatie heeft een symbool op de zijkant dat aangeeft dat ze zijn ontwikkeld voor ernstige sneeuwval.

Banden waarop uitsluitend M+S is aangegeven zijn minder doeltreffend in deze omstandigheden.

B - ‘High Performance’

Voor snelle, sportieve auto’s hebben de fabrikanten ‘high performance’-banden ontwikkeld. Het profiel en het karkas zijn geschikt voor de eisen die door zware, snelle auto’s aan banden worden gesteld.

C - ‘Nordic’

Deze versies zijn ontwikkeld voor de noordelijke landen, maar mogen in Frankrijk gebruikt worden voor intensief gebruik in zones met veel sneeuwval. Ze worden gekenmerkt door hoge, sterk uitgesneden blokken, die trekkracht garanderen in diepe sneeuw.

 

Voordeel van winterbanden:

Veiligheid

Winterbanden garanderen meer veiligheid dan zomerbanden in het winterseizoen. Ze zijn ontworpen om doeltreffend te reageren op natte wegen en wegen met ijzel, modder, sneeuw of zelfs droge wegen bij zeer lage temperaturen.

Handigheid

Eenmaal geïnstalleerd, bieden ze een perfecte wegligging tijdens het hele koude seizoen.

Prestatie

Bij temperaturen onder +7 °C bieden winterbanden de beste prestatie, met hetzelfde rijcomfort en op dezelfde snelheid (indien het weer het toestaat) als met zomerbanden. Ook waar het gebruik van bijvoorbeeld kettingen de bestuurder beperkt tot een snelheid van 50 km/u.

Beperkte risico’s

Het gevaar voor aquaplaning wordt vermindert door het profiel van het loopvlak.

Remmen

In verhouding tot een traditionele band zijn de remafstanden 10% korter op een natte ondergrond en 20% korter op sneeuw.

Vrijheid

Zodra de banden gemonteerd zijn, kunt u van de herfst tot de lente in alle rust rijden, in alle weersomstandigheden.

Besparing

Door uw banden per seizoen te wisselen, verhoogt u het kilometerrendement van de banden.

Kortom, winterbanden:

  • voeren het water onder de band af dankzij hun specifieke vorm
  • bieden een betere wegligging
  • verminderen het gevaar voor aquaplaning
  • bieden een uitstekend motorvermogen en hechten op een besneeuwde of moeilijke ondergrond dankzij diepere profielen en meer lamellen vergeleken met zomerbanden.
  • bestaan uit een rubbermengsel met kiezelaarde, speciaal ontwikkeld voor zeer lage temperaturen dat een beter remvermogen garandeert.

Zoom op een voordeel: het verminderen van de remafstand dankzij winterbanden

Remafstand op besneeuwde ondergrond bij 50 km/u:
  • Winterband: 32 m
  • Zomerband: 63 m (dat is 31 m meer)

 

remafstand op natte ondergrond, bij 80 km/u bij een temperatuur onder +7 °C:
  • Winterband: 34 m
  • Zomerband: 40 m (dat is 6 m meer)

 

Installatieadvies: 2 of 4 winterbanden?

Voor optimale prestaties en veiligheid kunt u het best 4 winterbanden op uw auto installeren.

De 4 banden van de auto spelen een essentiële rol in bochten en tijdens het remmen. Als winterbanden slechts op één as gemonteerd worden, zal het gedrag van de auto in extreme omstandigheden afwijken, met een gevaar van onbalans dat wordt veroorzaakt door de 2 banden die bij remmen mogelijk veel meer zullen glijden. Ook in de bochten zullen de tractie en de laterale krachten instabiliteit veroorzaken.

Als de 2 winterbanden op de vooras gemonteerd worden, brengen ze de achterkant uit balans en kan de auto om zijn as draaien.  Als ze alleen achter gemonteerd zijn, brengen ze de voorkant uit balans en sturen de auto mogelijk rechtdoor in bochten.

Om een perfecte controle te houden over uw auto en uw veiligheid te garanderen, heeft het de voorkeur om de auto uit te rusten met 4 winterbanden.

Wordt aan de verwachtingen van de klant-gebruiker voldaan door het monteren van 2 of 4 ‘winter’banden op zijn auto?

 

Motorvermogen

Wegligging
in bochten

Stabiliteit bij
het remmen

Doeltreffendheid
van het remmen

Met 2 winterbanden
op de aandrijfas

heel goed

slecht

slecht

Gemiddeld

Met 4 winterbanden

heel goed

heel goed

heel goed

heel goed

 

SNEEUWSOKKEN

Deze kunnen op de meeste auto’s geïnstalleerd worden bij heftige sneeuwval of ijs op de weg. Belangrijk: niet geschikt voor auto’s die niet met sneeuwkettingen kunnen worden uitgerust.

SNEEUWKETTINGEN

Deze kunnen alleen worden geïnstalleerd indien dit door de constructeur van de auto wordt goedgekeurd. Ze worden gemonteerd bij heftige sneeuwval of om steile hellingen op te rijden. Met sneeuwkettingen mag niet harder gereden worden dan 50 km/u. Ze zijn onmisbaar in de zones met het bord B 26 ‘Kettingen verplicht’.

 

D - Spijkerbanden

Spijkerbanden hebben gaten in het loopvlak waarin spijkers geplaatst kunnen worden (gemiddeld 100 à 150). Spijkerbanden vormen een ideale oplossing om op een wegdek met veel ijzel te rijden.

Deze banden zijn gemiddeld 40% duurder en worden steeds minder gebruikt. Op het gebruik ervan zijn bijzonder strenge regels van toepassing. Bovendien is dit type banden bijzonder luidruchtig en tamelijk oncomfortabel.

De spijkers moeten aan nauwkeurige normen voldoen om hun goede hechting in de band te garanderen en hun invloed op de slijtage van het wegdek te beperken.

In Frankrijk is het gebruik van spijkerbanden wettelijk beperkt tot specifieke omstandigheden.

  • Het gebruik is toegestaan vanaf de zaterdag voor 11 november tot de laatste zondag van maart, behalve bij specifiek prefectoraal decreet.
  • De maximale gebruikssnelheid is 90 km/uur.
  • Een specifieke sticker die het gebruik van spijkerbanden aangeeft moet op de hiermee uitgeruste auto zijn aangebracht.

Zijn winterbanden verplicht?

Winterbanden zijn in Frankrijk niet verplicht, in tegenstelling tot andere Europese landen. Het ministerie van transport is van mening dat gezien de gevarieerde klimatologische omstandigheden in Frankrijk een algemene verplichting tot het gebruik van winterbanden niet gerechtvaardigd is. Iedereen is echter verantwoordelijk voor de uitrusting van zijn eigen auto indien het klimaat van zijn regio dat vereist.

Bij winterbanden moet de profieldiepte ten minste 4 mm bedragen (de wettelijke limiet is 1,6 mm voor zomerbanden) en moet de bandenspanning gecontroleerd worden volgens de aanwijzingen van de autoconstructeur.